Ἡ 32η Διάσκεψη τοῦ Ἀραβικοῦ Συνδέσμου διεξήχθη στὶς 19 Μαΐου 2023 στὴν Τζέντα τῆς Σαουδικῆς Ἀραβίας. Στὴν παναραβικὴ σύνοδο συμμετέχουν 22 κρατη-μέλη, πέντε χῶρες παρατηρητὲς καὶ οἱ ἀντίστοιχοι ἀρχηγοὶ κρατῶν καὶ κυβερνήσεων.
Ὁ Ἀραβικὸς Σύνδεσμος εἶχε δυὸ σημαντικὲς συνόδους κορυφῆς τὰ τελευταῖα 12 χρόνια. Ἡ πρώτη ἦταν ὅταν οἱ Ἄραβες ὑπὸ τὴν ἡγεσία τοῦ Κατάρ, οἱ ὁποῖοι ἦταν ἀνίσχυροι καὶ κυριαρχούμενοι ἀπὸ τὶς ΗΠΑ, ἀπέπεμψαν παράνομα τὴν Συρία ἀπὸ τὸν Σύνδεσμο, τοῦ ὁποίου ἦταν ἰδρυτικὸ μέλος 26 χρόνια πρὶν ἀπὸ τὴν ἵδρυση τοῦ κράτους τοῦ Κατάρ. Παράνομα ἐπειδὴ δὲν τήρησαν τὸν Καταστατικὸ Χάρτη τοῦ Συνδέσμου ὅτι ἔπρεπε νὰ ληφθῇ ὁμόφωνη ἀπόφαση γιὰ τὴν ἀποπομπὴ τῆς Συρίας. Ἡ δεύτερη ἦταν ἡ παρούσα, κατὰ τὴν ὁποία ἡ Συρία ἐπέστρεψε σημαίνοντας τὴν ἀποκατάσταση τοῦ Ἀραβικοῦ Σύνδεσμου ἀπὸ τὶς ΗΠΑ καὶ τὰ περιφερειακὰ κανίς τους.
Ὁ Πρόεδρος τῆς Συρίας, Μπασὰρ ἀλ-Ἀσσὰντ ἐκφώνησε μιὰ συνοπτικὴ ἀλλὰ ἄκρως σημαντικὴ ὁμιλία ποὺ θὰ ἀφήσει ἐποχή. Οἱ περισσότεροι πολιτικοὶ ἀναλυτὲς τὴν χαρακτήρισαν ὡς τὴν νικητήρια ὁμιλία τῆς Συρίας καὶ τοῦ Ἀσσὰντ μετὰ ἀπὸ 12 ἔτη μάταιων συντονισμένων προσπαθειῶν ὑπὸ τὴν ἡγεσία τῶν ΗΠΑ, τὴν συνδυασμένη συμμετοχὴ τοῦ ΝΑΤΟ, καὶ τὴν συμβολὴ τῶν Ἀράβων (εἰδικὰ τοῦ Κατάρ) γιὰ τὴν ἀνατροπὴ τῆς νόμιμης συριακῆς κυβέρνησης, τὴν διάσπαση τῆς Συρίας, τὸν ἔλεγχο τῆς Δυτικῆς Ἀσίας καὶ τὴν ἀπομόνωση τῆς Ρωσσίας, τῆς Κίνας καὶ τοῦ Ἰρὰν ἀπὸ τὸν ὑπόλοιπο κόσμο.
Ὁ ρόλος καὶ συμμετοχὴ τῆς Συρίας στὸν Ἀραβικὸ σύνδεσμο εἶναι θεμελιώδη δεδομένου ὅτι ἡ Συρία εἶναι ἡ καρδιὰ τῆς ἀραβικῆς ταυτότητας καὶ βρίσκεται στὸν πυρήνα τοῦ ἀραβισμοῦ.
Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΣΥΡΙΑΣ, ΜΠΑΣΑΡ ΑΛ-ΑΣΣΑΝΤ ΣΤΗΝ ΔΙΑΣΚΕΨΗ ΚΟΡΥΦΗΣ ΤΟΥ ΑΡΑΒΙΚΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ, ΤΖΕΝΤΑ, ΣΑΟΥΔΙΚΗ ΑΡΑΒΙΑ
Πρόεδρος τῆς Συρίας Μπασὰρ ἀλ-Ἀσσάντ: Ἡ Αὐτοῦ Ὑψηλότης Πρίγκιπας Μοχάμεντ μπὶν Σαλμάν, Πρίγκιπας Διάδοχος τοῦ Βασιλείου τῆς Σαουδικῆς Ἀραβίας, Μεγαλειότατοι, Ἡγέτες καὶ Ἐξοχότατοι, Κυρίες καὶ Κύριοι…
Ἀπὸ ποῦ ἀρχίζει κανεὶς τὴν ὁμιλία του ὅταν οἱ κίνδυνοι δὲν εἶναι πλέον ἐπικείμενοι ἀλλὰ ἔχουν πραγματωθεῖ;
Ξεκινᾶ μὲ τὴν ἐλπίδα ποὺ παρακινεῖ τόσο τὰ ἐπιτεύγματα ὅσο καὶ τὴν δράση, καὶ ὅταν οἱ ἀσθένειες συσσωρεύονται, ὁ γιατρὸς μπορεῖ νὰ τὶς ἀντιμετωπίσῃ μεμονωμένα, ὑπὸ τὴν προϋπόθεση ὅτι ἀντιμετωπίζει τὴν ὑποκείμενη ἀσθένεια ποὺ τὶς προκαλεῖ.
Ὡς ἐκ τούτου, πρέπει νὰ στρέψουμε τὴν προσοχή μας στὰ πρωταρχικὰ θέματα ποὺ ἀπειλοῦν τὸ μέλλον μας καὶ παράγουν τὶς κρίσεις μας, ὥστε νὰ μὴν πνιγοῦμε καὶ νὰ μὴν πνίξουμε τὶς μελλοντικὲς γενιὲς ἀσχολούμενοι μὲ τὰ ἀποτελέσματα καὶ ὄχι μὲ τὶς αἰτίες.
Οἱ ἀπειλὲς ἐμπεριέχουν κινδύνους καὶ εὐκαιρίες. Σήμερα, βρισκόμαστε μπροστὰ στὴν εὐκαιρία τῆς ἀλλαγῆς τῆς διεθνοῦς κατάστασης, ἡ ὁποία συνίσταται στὴν ἐμφάνιση τοῦ πολυπολικοῦ κόσμου ὡς ἀποτέλεσμα τῆς κυριαρχίας τῆς Δύσης ποὺ στερεῖται ἀρχῶν, ἠθικῆς, φιλίας καὶ συνεργασιῶν.
Εἶναι μία ἱστορικὴ εὐκαιρία νὰ ἀναδιατάξουμε τὶς ὑποθέσεις μας μὲ τὴν ἐλάχιστη δυνατὴ ξένη παρέμβαση, ἡ ὁποία ἀπαιτεῖ τὴν ἐπανατοποθέτησή μας στὸν κόσμο ποὺ διαμορφώνεται σήμερα, ὥστε νὰ συμμετάσχουμε ἐνεργὰ σὲ αὐτόν, ἐπενδύοντας στὴν θετικὴ ἀτμόσφαιρα ποὺ προέκυψε ἀπὸ τὶς συμφιλιώσεις ποὺ προηγήθηκαν τῆς συνόδου κορυφῆς καὶ ὁδήγησαν σὲ αὐτὴν σήμερα.
Εἶναι μία εὐκαιρία νὰ ἑδραιώσουμε τὸν πολιτισμό μας ἀπέναντι στὴν ἐπερχόμενη κατάρρευση τοῦ σύγχρονου νεοφιλελευθερισμοῦ, ποὺ στοχοποιεῖ τὶς ἔμφυτες σχέσεις τοῦ ἀνθρώπου καὶ τὸν ἀπογυμνώνει ἀπὸ τὴν ἠθικὴ καὶ τὴν ταυτότητά του, καὶ νὰ ὁρίσουμε τὴν ἀραβική μας ταυτότητα μὲ τὴν πολιτιστική της διάσταση – ἡ ὁποία κατηγορήθη ψευδῶς [ἀπὸ τὴν Δύση] γιὰ ἐθνοτικὲς διακρίσεις καὶ σωβινισμὸ μὲ στόχο νὰ θέσουν σὲ κατάσταση σύγκρουσης τὰ φυσικά, ἐθνικά, ἐθνοτικὰ καὶ θρησκευτικὰ στοιχεῖα ποὺ τὴν συνθέτουν, ὥστε νὰ πεθάνῃ καὶ οἱ κοινωνίες μας νὰ πεθάνουν μαζί της μαχόμενη τὸν ἑαυτό της καὶ ὄχι τοὺς ἄλλους.
Τὰ θέματα εἶναι πολὺ εὐρεῖα γιὰ νὰ συζητηθοῦν μὲ λίγες λέξεις καὶ οἱ σύνοδοι κορυφῆς δὲν ἐπαρκοῦν. Δὲν ἀρχίζουν μὲ τὶς φρικαλεότητες ποὺ διέπραξε ἡ Σιωνιστικὴ ὀντότητα – ποὺ οἱ Ἄραβες ἔχουν ἐξοστρακίσει – ἐναντίον τοῦ ἀντιστεκόμενου Παλαιστινιακοῦ λαοῦ, οὔτε τελειώνουν μὲ τὸν κίνδυνο τῆς ἐπεκτατικῆς Ὀθωμανικῆς σχολῆς σκέψης ποὺ ἐμποτίστηκε ἀπὸ τὴν στρεβλὴ ἐκδοχὴ τῆς [Μουσουλμανικῆς] Ἀδελφότητας. Δὲν διαχωρίζονται ἀπὸ τὴν πρόκληση τῆς ἀνάπτυξης ὡς τὴν κορυφαία προτεραιότητα τῶν ἀναπτυσσομένων κοινωνιῶν μας.
Ἐδῶ ὑπεισέρχεται ὁ ρόλος τοῦ Συνδέσμου Ἀραβικῶν Κρατῶν, ὁ ὁποῖος ἀποτελεῖ τὴν φυσικὴ πλατφόρμα γιὰ τὴν συζήτηση καὶ τὴν ἀντιμετώπιση διαφόρων θεμάτων, ὑπὸ τὴν προϋπόθεση ὅτι θὰ ἀναπτύξει τὸ πλαίσιο λειτουργίας του μὲ τὴν ἀναθεώρηση τοῦ Καταστατικοῦ καὶ τοῦ ἐσωτερικοῦ κανονισμοῦ του καὶ θὰ ἀναβαθμίσει τοὺς μηχανισμούς του ὥστε νὰ συμβαδίζῃ μὲ τὴν ἐποχή.
Ἡ κοινὴ ἀραβικὴ δράση χρειάζεται κοινὰ ὁράματα, στρατηγικὲς καὶ στόχους ποὺ ἀργότερα θὰ μετατρέψουμε σὲ ἐκτελεστικὰ σχέδια ποὺ χρειάζονται ἑνιαία πολιτική, σταθερὲς ἀρχὲς καὶ σαφεῖς μηχανισμοὺς καὶ ἐλέγχους.
Τότε θὰ περάσουμε ἀπὸ τὴν ἀντίδραση στὰ γεγονότα στὴν διάβλεψη τῶν ἐπερχόμενων γεγονότων, καὶ ὁ Ἀραβικὸς Σύνδεσμος θὰ γίνει μία διέξοδος ἀπέναντι στὴν ξένη πολιορκία καὶ ὄχι συνένοχός της, ἕνα καταφύγιο ἀπὸ τὴν ἐπιθετικότητα καὶ ὄχι ἐφαλτήριο γι’ αὐτήν.
Ὅσον ἀφορᾶ τὰ ζητήματα ποὺ μᾶς ἀπασχολοῦν καθημερινά, ἀπὸ τὴν Λιβύη μέχρι τὴν Συρία, περνώντας ἀπὸ τὴν Ὑεμένη καὶ τὸ Σουδάν, καὶ ἄλλα σημαντικὰ ζητήματα σὲ διάφορες περιοχές, δὲν μποροῦμε νὰ θεραπεύσουμε τὶς ἀσθένειες θεραπεύοντας τὰ συμπτώματα, δεδομένου ὅτι ὅλα αὐτὰ τὰ ζητήματα εἶναι ἀποτέλεσμα πιὸ σύνθετων θεμάτων ποὺ δὲν θεραπεύτηκαν στὸ παρελθόν.
Προκειμένου νὰ συζητηθοῦν ὁρισμένα ἀπὸ αὐτά, εἶναι ἀπαραίτητο νὰ ἀντιμετωπιστοῦν οἱ ρωγμὲς ποὺ ἐμφανίστηκαν στὴν ἀραβικὴ ἀρένα τὴν τελευταία δεκαετία καὶ νὰ ἀποκατασταθῇ ὁ ρόλος τοῦ Συνδέσμου ὡς θεραπευτῆ τῶν πληγῶν καὶ ὄχι ὡς βαθαίνοντα τὶς πληγές.
Τὸ πιὸ σημαντικὸ εἶναι νὰ ἀφήσουμε τὰ ἐσωτερικὰ ζητήματα στοὺς λαούς τους, καθότι εἶναι σὲ θέση νὰ διαχειριστοῦν τὶς ὑποθέσεις τους. Αὐτὸ ποὺ πρέπει νὰ κάνουμε εἶναι νὰ ἀποτρέπουμε τὴν ἐξωτερικὴ ἀνάμειξη στὶς χῶρες τους καὶ νὰ τοὺς βοηθοῦμε ἀποκλειστικὰ κατόπιν αἰτήματος.
Ὅσον ἀφορᾶ τὴν Συρία, τὸ παρελθόν, τὸ παρὸν καὶ τὸ μέλλον τῆς εἶναι ὁ ἀραβισμός, ἀλλὰ εἶναι ὁ ἀραβισμὸς τοῦ ἀνήκειν, ὄχι ὁ ἀραβισμὸς τοῦ ἐναγκαλισμοῦ [τῆς ἐξαρτήσεως]. Ὁ ἐναγκαλισμὸς εἶναι φευγαλέος, ἀλλὰ τὸ ἀνήκειν εἶναι μόνιμο. Ἕνα πρόσωπο μπορεῖ νὰ μετακινηθῇ ἀπὸ μία ἀγκαλιὰ σὲ μία ἄλλη γιὰ κάποιο λόγο, ἀλλὰ αὐτὸ δὲν ἀλλάζει τὴν ἀφοσίωση καὶ τὸ ποὺ ἀνήκει. Ὅσο γιὰ ἐκεῖνον ποὺ τὴν ἀλλάζει, αὐτὸς δὲν ἀνῆκε ἐξ ἀρχῆς, καὶ ὅποιος βρίσκεται στὴν καρδιὰ τοῦ ἀνήκειν δὲν ἀναλώνεται σὲ ἐναγκαλισμούς, καὶ ἡ Συρία εἶναι ἡ καρδιὰ τῆς ἀραβικῆς ταυτότητας καὶ εἶναι μέσα στὴν καρδιά του (βρίσκεται στὸν πυρῆνα τοῦ ἀραβισμοῦ).
Κυρίες καὶ κύριοι, παρόλο ποὺ πραγματοποιοῦμε αὐτὴ τὴν σύνοδο κορυφῆς σὲ ἕναν ταραγμένο κόσμο, ἡ ἐλπίδα ἀνατέλλει ὑπὸ τὸ φῶς τῆς δια-ἀραβικῆς, περιφερειακῆς καὶ διεθνοῦς προσέγγισης ποὺ κορυφώθηκε σὲ αὐτὴ τὴν σύνοδο, ἡ ὁποία ἐλπίζω ὅτι θὰ σημάνει τὴν ἔναρξη μίας νέας φάσης τῆς ἀραβικῆς δράσης γιὰ τὴν ἀλληλεγγύη μεταξύ μας, γιὰ τὴν εἰρήνη στὴν περιοχή μας, γιὰ τὴν ἀνάπτυξη καὶ τὴν εὐημερία ἀντὶ τοῦ πολέμου καὶ τῆς καταστροφῆς.
Τηρῶντας τὰ πέντε λεπτὰ πού μου ἀναλογοῦν γιὰ τὴν ὁμιλία, θὰ ἤθελα νὰ εὐχαριστήσω βαθύτατά τους ἐπικεφαλῆς τῶν ἀντιπροσωπειῶν ποὺ ἐξέφρασαν τὴν βαθιὰ ριζωμένη ἀγάπη τοὺς πρὸς τὴν Συρία καὶ νὰ τὴν ἀνταποδώσω. Εὐχαριστῶ ἐπίσης τὸν Θεματοφύλακα τῶν δυὸ ἱερῶν τζαμιῶν [τὸν βασιλιὰ τῆς Σαουδικῆς Ἀραβίας] γιὰ τὸν σπουδαῖο ρόλο ποὺ διαδραμάτισε καὶ τὶς ἔντονες προσπάθειες ποὺ κατέβαλλε γιὰ τὴν προώθηση τῆς συμφιλίωσης στὴν περιοχή μας καὶ γιὰ τὴν ἐπιτυχία αὐτῆς τῆς συνόδου κορυφῆς.
Εὔχομαι στὸν ἴδιο, στὴν Αὐτοῦ Ὑψηλότητα τὸν Πρίγκιπα Διάδοχο καὶ στὸν ἀδελφικὸ λαὸ τῆς Σαουδικῆς Ἀραβίας διαρκὴ πρόοδο καὶ εὐημερία, Εἴθε ἡ εἰρήνη καὶ τὸ ἔλεος τοῦ Θεοῦ νὰ εἶναι μαζί σας.