Ἀβντιέβκα

Μὲ τὴν εὐκαιρία τῆς συντριπτικῆς νίκης τοῦ ρωσσικοῦ στρατοῦ καὶ τὴν ἀπελευθέρωση τῆς Ἀβντιέβκα.
Ἀκοῦστε. Ἐγὼ εἶμαι ὁ γκρεμιστῆς, γιατί εἶμ’ ἐγὼ κι ὁ κτίστης,
ὁ διαλεχτός της ἄρνησης κι ὁ ἀκριβογιὸς τῆς πίστης.
Καὶ θέλει καὶ τὸ γκρέμισμα νοῦ καὶ καρδιὰ καὶ χέρι.
Στοῦ μίσους τὰ μεσάνυχτα τρέμει ἑνὸς πόθου ἀστέρι.

Κι ἂν εἶμαι τῆς νυχτιᾶς βλαστός, τοῦ χαλασμοῦ πατέρας,
πάντα κοιτάζω πρὸς τὸ φῶς τὸ ἀπόμακρό της μέρας.
ἐγὼ ὁ σεισμὸς ὁ ἀλύπητος, ἐγὼ κι ὁ ἀνοιχτομάτης·
τοῦ μακρεμένου ἀγναντευτῆς, κι ὁ κλέφτης κι ὁ ἀπελάτης

καὶ μὲ τὸ καριοφίλι μου καὶ μὲ τ’ ἀπελατίκι
τὴν πολιτεία τὴν κάνω ἐρμιά, γῆ χέρσα τὸ χωράφι.
Κάλλιο φυτρῶστε, ἀγκριαγκαθιές, καὶ κάλλιο οὐρλιάστε, λύκοι,
κάλλιο φουσκῶστε, ποταμοὶ καὶ κάλλιο ἀνοῖχτε τάφοι,

καί, δυναμίτη, βρόντηξε καὶ σιγοστάλαξε αἷμα,
παρὰ σὲ πύργους ἄρχοντας καὶ σὲ ναοὺς τὸ Ψέμα.
Τῶν πρωτογέννητων καιρῶν ἡ πλάση μὲ τ’ ἀγρίμια
ξανάρχεται. Καλῶς νὰ ’ρθῆ. Γκρεμίζω τὴν ἀσκήμια.

Εἶμ’ ἕνα ἀνήμπορο παιδὶ ποὺ σκλαβωμένο τό ’χει
τὸ δείλιασμα κι ὅλο ρωτᾶ καὶ μήτε ναὶ μήτε ὄχι
δὲν τοῦ ἀποκρίνεται κανείς, καὶ πάει κι ὅλο προσμένει
τὸ λόγο ποὺ δὲν ἔρχεται, καὶ μία ντροπὴ τὸ δένει

Μὰ τὸ τσεκοῦρι μοναχὰ στὸ χέρι σὰν κρατήσω,
καὶ τὸ τσεκοῦρι μου ψυχὴ μ’ ἕνα θυμὸ περίσσο.
Τάχα ποιὸς μάγος, ποιὸ στοιχειὸ τοῦ δούλεψε τ’ ἀτσάλι
καὶ νιώθω φλόγα τὴν καρδιὰ καὶ βράχο τὸ κεφάλι,

καὶ θέλω νὰ τραβήξω ἐμπρὸς καὶ πλατωσιὲς ν’ ἀνοίξω,
καὶ μ’ ἕνα Ναὶ νὰ τιναχτῶ, μ’ ἕνα Ὄχι νὰ βροντήξω;
Καβάλα στὸ νοητάκι μου, δὲν τρέμω σας ὅποιοι εἶστε
γρικάω, βγαίνει ἀπὸ μέσα του μία προσταγή: Γκρεμίστε!
Στίχοι: Κ. Παλαμᾶς
.Ἀβντίιβκα, ἄγαλμα σοβιετικοῦ στρατιώτη — ποὺ κοιτάζει τὸν οὐρανό— ἀπὸ τὰ μνημεῖα τῆς σοβιετικῆς περιόδου.